Istut katsomossa lähellä lavaa. Valot loistavat, näyttelijät saapuvat verhojen takaa. Näet suunnittelemasi maskeerauksen ensimmäistä kertaa lavalla. Näyttääkö se sellaiselta kuin oli tarkoitus? Tarkastelet työtäsi eri kulmista. Miltä se näyttää tuon lämpimän valon alla, entä tuon viileämmän? Erottuuko se tarpeeksi hyvin vai onko se liiankin voimakas? Onko tuo paras mahdollinen meikki tälle roolille? Maskeeraajan on kysyttävä itseltään monia kysymyksiä ennen kuin paras mahdollinen maskeeraus löytyy.
Maskeeraajana toimiminen on mielenkiintoinen ja monipuolinen työ, joka vaatii sekä luovuutta, että tarkkuutta. Maskeerauksella on suuri merkitys roolihahmojen ulkonäön ja imagon luomisessa. Parhaimmillaan maskeerauksella voidaan vahvistaa roolia ja tuoda hahmon luonne näkyviin. Ja toisaalta epäonnistunut maskeeraus voi tehdä hallaa esitykselle. Maskin ja roolihahmon välillä ei saa olla ristiriitaa tai roolihahmo menettää uskottavuutensa.
Maskeeraajan työ esitystä suunniteltaessa alkaa kokoontumisella näyttelijöiden ja puvustajien kesken. Ensin tavataan näyttelijät ja keskustellaan heidän kanssaan rooleista ja puvustuksesta. Jos roolihahmon on esimerkiksi tarkoitus näyttää kuuluvan jollekin menneelle vuosikymmenelle, maskeeraaja ottaa tämän huomioon suunnitelmassaan. Jos hahmo on fantasiahenkinen, maskeeraaja suunnittelee maskin tämän mukaan ja tekee esimerkiksi tarvittavat proteesit, kuten vaikkapa haltijankorvat hahmolle.
Jos roolihahmo taas on näyttelijää vanhempi, maskeerauksella on mahdollista muokata näyttelijästä iäkkäämpi vanhennosmeikillä. Kun maskin osista ollaan päästy selvyyteen, maskeeraaja piirtää kuvan suunnitelmastaan ja toteuttaa koemaskin. Maskeerauksesta piirretyn kuvan ja ohjeiden on oltava niin selkeät, että toinenkin maskeeraaja pystyy niiden perusteella toteuttamaan meikin.
Lavalle maskeeraamisessa on otettava monia asioita huomioon. On tärkeää tietää minkälaiset valot esityksessä on, jotta osaa valita oikeat sävyt ja vahvuuden meikkiin. Myös näyttämön koko vaikuttaa suunnitelmaan. Jos esitys on pienen näyttämön, yleisö on lähellä lavaa ja maski voi näin ollen olla hillitympi, mutta jos kyseessä on suuri näyttämö, on maskin voimakkuuden oltava dramaattisempi. On tärkeää, että kasvot erottuvat lavalta hyvin. Maskeeraajan on myös otettava huomioon näyttelijän roolin liikkuvaisuus. Meikin ja hiusten on kestettävä esityksen ajan, vaikka näyttelijän rooli olisi raju ja hän hyppisi ja juoksentelisi koko näytelmän ajan.
Usein maskeeraajan on mentävä kokeilun kautta voittoon. Tilanteet ovat luovia ja vaativat toisinaan runsaasti ongelmanratkaisukykyä. Kuinka saada meikki kestämään rankka esitys valumatta? Entä miten kiinnittää kampaus niin, että se on samanaikaisesti tukevasti kiinni, mutta myös avattavissa yhdellä kädenliikkeellä? Monet asiat selviävät vain kokeilemalla ja toisinaan vaaditaan epäonnistumisia ennen kuin oikea tapa löytyy. Maskeeraajan ammatti vaatiikin tietynlaista stressinsietokykyä ja kykyä mukautua vaihteleviin tilanteisiin. Kommunikaatio näyttelijöiden ja muiden produktion jäsenten kanssa on myös äärimmäisen tärkeää.
Päivät teatterissa vaihtelevat esitysten ja maskeeraajien määrän mukaan. Joinakin päivinä paikalla on vain pari maskeeraajaa, jotka tekevät kaikkien näyttelijöiden maskit ja toisina taas enemmän, jolloin aikaa menee kokonaisuudessa vähemmän. Ensimmäisiin esityksiin valmistautuminen on usein myös hektisempää kuin myöhempiin, joihin on jo löytynyt oma rutiininsa. Maskeeraajan on myös hyvä jäädä harjoituksiin katsomaan maskeja eri kulmista, jotta voi olla varma niiden toimivuudesta. Harjoitusten jälkeen suunnitelmaa on vielä mahdollista muuttaa, jos jokin siinä ei toiminutkaan.
Maskeeraajan työ on usein mukavaa ja luovaa. Teatteri on ihana ja eläväinen työympäristö, josta itse olen pitänyt paljon. Työn vaihtelevuus pitää mielen virkeänä ja työyhteisö on usein aivan mahtava. Parasta maskeeraajan työssä on nähdä onnistunut maskeeraus lavalla ja tyytyväinen näyttelijä. Hyvin tehty maskeeraus tuo rooliin voimaa ja sitä on aina ilo katsoa.