beautydays-positiveyou

Positiivinen ruoka

Olen vaihtanut parin kuukauden aikana vanhat ruokatottumukseni terveellisempiin ja laadukkaampiin. Tajusin, etten voi elää einesruoalla ja suklaalla kovin terveellisestä elämää. Olin jatkuvasti väsynyt ja turvonnut. Nyt, pelkästään pienillä muutoksilla olen pudottanut yli 7 kiloa ja oloni on todella paljon parempi verrattuna entiseen.
Tämä on tosi iso saavutus, koska olen ollut aina erittäin perso herkuille ja nopealle einesruoalle. Olen myös kiireinen, joten olen syönyt kovassa vauhdissa ja epäterveellisesti.
Mulla oli kyllä aika kun olin joskus ahkerampi urheilemaan, söin terveellisesti enkä juuri herkutellut, ja voin paremmin. 

Älkää käsittäkö väärin, mä todella uskon ja tiedän, että kaikki ovat kauniita omalla tavallaan. Olin vain viime kuukausina ollut niin pettynyt itseeni ja siihen, etten ollut pitkään aikaan tehnyt asioille mitään. Kävin, ja käyn edelleenkin pari kolme kertaa viikossa kyllä salilla, mutta korvasin kaikki kulutetut kalorit suklaalla ja ylimääräisellä hiilarilla: Olin vain antanut itseni väsyä, voida huonosti ja luovuttaa terveellisemmistä tavoista. 

Miten herkutteluöverit vaihtuivat kasvisosastoon?

Miten sitten minä, joka olen aina ollut sellainen, joka syö mahdollisimman kovassa kiireessä mahdollisimman keinotekoista ”ruokaa”, olen pystynyt vaihtamaan suklaaöverit vesimeloniin, grillatut voileivät kanasalaattiin ja leivät riisikakkuihin? 
Luettelen alla muutaman vinkin, jotka on mua auttanut kohti terveellisempään elämään.

1. Asettelen ruokani aikataulun puitteissa kauniiksi ja otan sille oman aikani. Syön hitaammin enkä käytä kastikkeita (paitsi joskus vähän hummusta.) Tämän takia osaan nauttia vihanneksistakin erilailla, koska en enää hukuta ruokia esim. salaattejani kastikkeisiin ja maistan ne paremmin. Jos en ehdi asetella ruokia kauniisiin astioihin kotona, kokkaan töihin valmiiksi ruoan ja teen siitä niin nätin ja terveellisen kuin pystyn.

2. En ole kieltänyt kokonaan itseltäni herkkuja. Siksi ne eivät pyöri mun mielessäni 24/7 enää. Tiedän että mulla on koska vaan mahdollisuus ottaa suklaapala tai kaksi, ja se on auttanut mua paljon enemmän olemaan ajattelematta asiaa, kuin itseltäni täysi kieltäminen ja ehdottomuus. Toki ymmärrän että monilla toimii myös ehdottomuus. Mulla selkeästi ei.

3. Jos syön jotain väärää, opettelen lopettamaan ajoissa. Tämä on vaikein osuus, mutta olen onnistunut siinä mielestäni ihan hyvin. Jos syön suklaapalan tai kaksi, ajattelen aina sen jälkeen heti mielessäni että ’se oli hyvää, oli kivaa saada suklaata, mutta nyt riitti, kiitos!’ Ja sitten kuvittelen että olen juuri sanonut ”Palaillaan, soitellaan” tyyliset heipat suklaalle ja olisi kiusallista palata takaisin hakemaan lisää. 

4. Syön säännöllisin väliajoin hedelmiä, pilttejä, smoothieta tai riisikakkua jotta ei yllätä jättimäinen supernälkä. Syön nykyään oikeastaan enemmän määrällisesti, mutta paremmin. Tämä auttaa myös herkkuhimon säätelyssä!

5. Otan purkkaa silloin kun tekisi mieli alkaa mässäillä makealla. Se auttaa hetkellisesti yllättävän paljon.

6. Juon paljon vettä säännöllisesti, koko ajan. 

7. Pyrin joka aterialla syömään marjoja, hedelmiä tai vihanneksia.

8. Pyrin nukkumaan hyvin.


Ruoat ovat tehty erimakuisiksi ja kauniiksi siksi, että nauttisimme niistä. Olisi siis sääli, jos mä nyt palaisin taas vanhoihin huonoihin tottumuksiini.
Terveellisempi elämä on tehnyt olostani ja vaa’an lukemastani kevyemmän, ja minusta positiivisemman. Toivoisin että joku toinenkin herkkuperso saisi tästä voimaa taistella itselleenkin paremman voinnin. <3 


With love ja aurinkoista kevään jatkoa toivottelee Maisa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *